APRS Digipeater statistikk

Vi satt opp vår første APRS digipeater i 2012, og siden dengang så har det bare ballet på seg. Vi dekker i dag, langs kysten, fra fylkesgrensa av Vest Agder til fylkesgrensa av Telemark, samt en del innover i landet. For bedre å se hvilken jobb de gjør, så har vi ført statistikk helt tilbake fra 2016.

La oss begynne nettopp her, i 2016. På kakediagrammet nedenfor så ser vi hvor mye fordelt i %,  hver enkelt digipeater har formidlet av totale antall hørte stasjoner. Som vi ser så er der 4 digipeatere som formidler mye og 4 digiepeatere som formidler mindre. Det må bemerkes at LD4BO ikke kom i drift før i slutten av April dette året og LD4SH var bare i drift ca 2½ mnd. LD4AA ligger oppe i Åmli og hører ingen trafikk fra E-18, hvilket de andre gjør.

Ser vi på diagrammet fra 2017 har trafikkfordelingen av hørte stasjoner blant digipeaterne blitt bedre, men ikke så mye som vi ønsket. Dette gjorde vi noe med i slutten av Oktober. Da ble LD4GF tatt av luften og erstattet med LD4AI som er en kombinert Digipeater/I-Gate. Før hadde den stått forholdsvis skjermet mot annen trafikk og LD4GF formidlet mesteparten av pakkene til den. Fra nå av hører den mesteparten selv. Det ble en forbedring, som dere ser på diagrammet fra 2018. LA4AA hørte forholdsvis få stasjoner i 2017 og ble dårligere og dårligere og fra November var den helt død. Likeså LD4SH, den var kun QRV i ca 6 mnd dette året.

I 2018 ser dere at vi har fått en mye bedre trafikkfordeling. Alle digipeaterene var i drift gjennom hele året, med unntak av LD4AA. Den kom i drift igjen fra og med Mai måned, og gikk meget bra resten av året.

Dette innlegget ble publisert i Statistikk. Bokmerk permalenken.