D-Star repeateren LD4FH på Fjæreheia ved Grimstad.

LD4FH ble montert opp på Fjæreheia 23. Mai 2012. LA7LW-Ole og LA3VW-Odd utførte denne jobben.  Det var  ganske skittent i rommet hvor racket vårt sto, da alt hadde stått urørt her siden pakkeradiotiden. Racket  ble renset og gulvet feid. Vi fant til å med en død fugl i racket. Etter renholdsprosessen begynte vi å montere inn utstyr. Først plasserte vi en 2,4 GHz pentium PC med nødvendig programvare. Derefter fuglte ett ICE- modem for Internettforbindelse. En CRT skjerm og ett tastatur med glideplate som var plukket opp av en søppelcontainer på jobben kom og godt med. Selve D-star repeateren besto nå av to stk Kenwood TM-451E (Gamle backbone pakkeradioer med 9600bps inngang) som jeg tideligere hadde montert inn i en 19″ rackhylle sammen med ett DVRPTR-modem. Antennen, en KATHREIN K 73 30 2 1 (70 cm antenne) med stråleretning mot Arendal, som sto igjen fra pakkeradiotiden, ble koplet inn. Strømmen fikk vi fra ett Diamond GSV-3000 powersupply som yter 30 Amp. kontinuerlig. Efter en del testing og prøvekjøring så alt ut til å fungere greit. D.v.s. repeateren kjørte nå i testfasen kun simplex. Det fortsatte den å  gjøre inntil vi fikk tak i ett passende duplexfilter Softwaren var originalsoftwaren til DVRPTR modemet. Rapporter vi fikk i efterkant tydet på at dette fungerer bra. Lokale QSOèr var selvfølgelig ikke mulig.  I testfasen, som vi kun kjørte simplex, sente vi med 10 Watt på 434,700 MHz.

Her sees masta som antenna til LD4FH er montert . Huset som utstyret er plassert i sees til Høyre i bilde.

Den 14.August, 2012 bestillte vi ett duplexfilter. Da det var bestillingtid på det,  ankom det ikke før 18. Oktober samme år. Dagen etter reiste LA8NK-Tor Magnus og LA3VW-Odd opp på heia for å montere det. Filteret var av merket Procom og bar betegnelsen DPF 70/6-150-2/3-3/4.

Det viste seg at repeateren ble temmelig tunghørt etter at vi koplet over til duplex. Filteret var rett og slett ikke godt nok for en digital repeater. Da vi ikke klarte å løse det problemet umiddelbasrt, ble repeateren satt tilbake i simplexmode den 8. Desember, 2012. Slik ble den stående inntil vi fant en løsning på problemet.

Forskjellige ting ble prøvd og av oppgraderinger ble DVRPTR-V1 modemet byttet ut med et DVRPTR-V2-LT modem. Dette ble utført av LA7LW og LA3VW den 27. April, 2013. En del kabler ble og byttet ut med RG-214. Dette hjalp selvfølgelig ikke på repeaterens hørselsproblemer, så de samme personene reiste opp igjen den 9. Mai med ett bandpassfilter som ble montert på mottakeren. Da vi ikke hadde skikkeligte instrumenter den gangen, ble filteret bare justert inn, mest på følelsen, fåe en vel si. Vi testet ut med noen amatører i nærområdet, og LA6XAA  kom nå feilfritt gjennom på 100 mW. Da Odd kom hjem testet han mot LA2VRA over repeateren og det gikk veldig bra, så vi hadde fått en god forbedring.

Dette er D-Star repeateren LD4FH slik den er montert inn i racket.

Den 28. Februar, 2014 skrotet vi DVRPTR softwaren og gikk over til G4KLX. Den fungerte greit med en gang. Med unntak av enkelte avbrudd har repeateren fungert  greit i tiden etter SW byttet.

Den 28. Juli, 2016 reiste LA7LW-Ole og LA3VW-Odd opp på Fjæreheia for å montere inn ett bedre bandpassfilter på mottakeren. Nå hadde vi fått tak i skikkelige instrumenter og filteret var trimmet inn etter alle kunstens regler. Filteret hadde vi fått av Kristiansandsgruppen av NRRL og ble trimmet til følgende data: Gjennomgangsdemping 0,4 dB.   Tx demping 16 dB. (Ikke dårlig for et filter som i utgangspunktet er konstruert for 2 m). Duplexfilteret hadde en TX demping på 82 dB og med dette filteret i tillegg har vi nå en total TX demping på 98 dB. (Filteret vi fjernet ble målt da de kom hjem og det viste seg å ha en gjennomgangsdemping på 2 dB og en senterfrekvens på 431 MHz.)  Den 30. Juli reiste de opp igjen. Denne gangen for å fjerne bandpassfilteret på senderen og erstatte det med en sirkulator. (Dette filteret ble og målt da de kom hjem og det hadde en gjennomgangsdemping på 4,2 dB og en senterfrekvens på 436 MHz). Etter dette ser repeateren nå ut til å ha blitt ganske bra. Det eneste vi har slitt med er PCen. Denne har vi byttet powersupply på 2 ganger. Første gang den 17. Januar 2017 og nå for andre gang,  den 29. Desember, 2018.

 

Dette innlegget ble publisert i D-Star, Infrastruktur. Bokmerk permalenken.